סיור לשפלת יהודה עם זך בן נתן

הסודות של שפלת יהודה – תמצית הסיור בהדרכת זך בן נתן

ביום חמישי האחרון יצא אוטובוס מלא בתושבי העיר ליום סיור עשיר ונפלא בשפלת יהודה.

הסיור שהתקיים בליווי המקצועי של המדריך זך בן נתן, יצא מבקעת ערד אל בקעת באר שבע וממנה לאורך בקעת יבל; זהו קו תפר בין ההר והשפלה שנקרא גם עמק התלם ובו קיימים אתרים מרתקים מתקופת המקרא. המסלול שטבל בנוף דל כרמים וחורש ים תיכוני - עבר בין שומריה לשקף ואמציה ובין לכיש לעזקה.

העצירה הראשונה הייתה התרעננות בבית הקפה המשובח בישוב שריגים ליאון, שם קיבלה הקבוצה הרצאה מעניינת על גידול הקפה בקולומביה. ריח הקפה המשיך ללוות את הקבוצה במסלול ההליכה היפיפה בפארק עדולם – היישר אל חרבת בורגין, שם הכירו ושמעו מפי המדריך זך את הסיפור העומד מאחורי כל המערות העתיקות: מערות קבורה, מערות מסתור ומערות קולומבריום.

העזים הרועות בשולי הדרך סחפו את הקבוצה אחר שטחי המרעה הרחבים ואחר הסיפורים המקראיים על שאול ודוד מלכי יהודה, שכמו התייצבו מולם במרחב וסיפרו את קורותיהם.

עצירה נוספת הייתה במושב בית ישעיהו שם פגשו החברים באומן, פסח ונפח ברזל שהציג את עבודתו ומלאכתו ואת סיפורו האישי ולאחר התרעננות נוספות בחצר קק"ל אשר יש בה ממצאים ארכיאולוגיים מעניינים שנאספו בשפלת יהודה – המשיכה הקבוצה לתל עזקה לתצפית מרהיבה על עמק האלה ונחל האלה, שם סיפר זך את הסיפור המקראי סביב הדרמה הגדולה שהתרחשה בין מחנה ישראל ומחנה פלישתים במנוסתם דרך שעריים (הלא היא חרבת כייפא "מבצר האלה") מרגע שהביס דוד המלך את הארי, את הדוב ואת הנפיל 'אשר גובהו שש עם אמות וזרת, לבוש מצחת נחושת, חרב, חנית וכידון בעוד הנער האדמוני חמוש בחמש אבנים ומקל וה' עימו'.

הסיור הסתיים במופע חיזיון אור-קולי במערות הפעמון אפופות הקסם והמסתורין בגן הלאומי בית גוברין, בליווי הקרנת מופע ריקוד ותנועה של להקת ורטיגו על קירות המערה הלבנים.

חברי הקבוצה חזרו נרגשים ומלאי חוויות. הם סיפרו כי נהנו מאוד מהטיול שהיה הרמוני ומתוכנן להפליא, מההדרכה המקצועית והפיוטית של המדריך זך בן נתן ומכל הארגון של צוות המתנ"ס.

דנה רביב, מנהלת מחלקת תרבות במתנ"ס ומי שאחראית על ארגון ותפעול הטיולים מספרת: "הייתה חוויה נהדרת! הכרנו מקומות חדשים ומפתיעים. זך הוא מדריך בחסד ובעל ידע עצום, הוא העשיר אותנו בהמון ידע ועובדות מעניינות בשילוב סיפורים מקראיים לכל אורך הטיול. יש לנו עוד כל כך הרבה הפתעות למהלך השנה ואני מזמינה עוד תושבים ליהנות מהאירועים, המופעים, הטיולים ומכל מה שיש לנו להציע".