פריזמה - "ראשונים"

הצגת המקור הקומית "ראשונים" שעוסקת בהתיישבות הראשונה בערד ובשנותיה הראשונות של העיר עלתה סוף סוף במופע בכורה ביום חמישי ה-10 בפברואר.

את ההצגה כתבו והפיקו חברי תיאטרון "פריזמה" הקהילתי שפועל במתנ״ס והשתתפו בה גם תלמידים ממגמת תיאטרון באורט ערד. הרעיון להצגה הוגש במסגרת קול קורא של מפעל הפיס והוא זכה במימון מלא! המתנ"ס מלווה ומוביל בגאווה את הפרויקט הנפלא הזה כבר שנתיים ולאחר דחיות קורונה רבות ועבודה מאומצת - ההצגה עלתה במופע בכורה מוצלח וראוי!

ההצגה נכתבה לאחר עבודת שטח ומחקר אינטנסיביים, איסוף חומרים וצילומים היסטוריים, ביקורים רבים במוזיאון ההיסטורי של העיר, ראיונות וסיפורים אישיים – "לא בדיוק ידענו איך ההצגה תיראה, נדרשה עבודה רחבה של למידת ההיסטוריה כדי להתחיל ולכתוב אותה. המטרה הייתה להיצמד למה שהיה כאן באמת ולהביא את הסיפורים המקוריים, ורק החלק הזה לקח לנו כארבעה חודשים." מספרת מיכל יהודה, "רק לאחר מכן התחלנו לכתוב את ההצגה".

השנה היא 1967 ולראשונה בעיר מתקיימות בחירות דמוקרטיות לראשות המועצה. ראש המועצה הנבחר מברך את התושבים ומפנה את הבמה לקבוצת התיאטרון המקומית שהכינה הצגה על השנים הראשונות של העיר החל מ-1962 וכך מתחילה ההצגה "ראשונים".

ההצגה כאמור עוסקת בימים הראשונים של ערד ועל הסיפורים סביב ההתיישבות שלה שמבטאים קשיים רבים: החל מהתנאים האקולוגיים הלא שגרתיים שהתמודדו איתם המתיישבים החלוצים (סופות חול ורוח וחול) ועד לתלאות שנאלצו הזוגות הצעירים לעבור בדרך ללידה בבית החולים; היא מלאה בסיפורים אמיתיים שהוקצנו לסיטואציות פארודיות ובכך הפכו את כל העניין לחגיגת צחוק אחת גדולה: על המורה מרגלית למשל והקולנוע האגדי של הופמן ואפילו על החצאית של רוחמה!

ההצגה הצליחה לבטא את המתח שבין העבר לעתיד ושילובם של השחקנים הצעירים ממגמת התיאטרון בתיכון היה משמעותי: בסוף ההצגה הנערים הציגו קטע ראפ מקורי עם קריאה לעתיד ועל העבודה שיש עוד לעשות כאן.

"זה פשוט מה  נפלא לראות איך הנערים היו נרגשים ללמוד על ההיסטוריה של העיר שלהם מתוך העבודה על ההצגה. זה דבר כל כך חשוב בחיבור לעיר ולזהות״ אומרת מיכל.

זו הייתה הפקה סופר קהילתית ומקומית שהביאה לבמה את הסיפור של העיר המדהימה שלנו!

היו הרבה אתגרי קורונה והרבה מאומתים לאורך החזרות והדבר הצריך הרבה מאוד שינויים וכמו שמיכל יהודה אמרה בנאום הסיום שלה "ההצגה חייבת להימשך".

 

צילום: דורון אורגיל

כתיבה: אסף ראובן, מיכל יהודה, פטרי בלנובסקי | שחקנים: גרה דלוגץ, שלום היימן, לאה פראג, אסף ראובן, רינה זיו, פטרי בלנובסקי | שחקני מגמת תיאטרון: אור טאוב, מישל לוזאי, פיל לופחוב | בימוי: מיכל יהודה, אסף ראובן | אביזרים ותפאורה: שלום היימן | מפיקה בפועל: סינדי דוידסון